25-11-13

Wit konijn

Ze hebben de oplossing gevonden bij de NMBS om de vertragingen uit de wereld te helpen. De treinen gaan trager rijden. De logica zelve niet waar; als je ergens naar toe gaat en je dreigt niet op tijd te komen ga dan trager rijden. Dat moet dus het geheim zijn van de zwitserse uurwerken; want men had enkele van de alpenjongen uitgenodigd om samen mee naar de oplossing te zoeken. Ik ben nog altijd de mening toegedaan dat mijn oplossing veel, maar dan ook veel beter was; namelijk geen uurroosters meer. Men diende zich naar het station te begeven en gewoon af te wachten welke trein er hoe laat zou aankomen en misschien zelfs ook weer zou vertrekken. Daar kan mijn inziens geen Zwitser tegenop, zelfs niet meer de halve voorraad aan zwitserse chocolade. Maar ja, zoals gewoonlijk gaat men de oplossing veel te ver zeoeken (in Zwitserland dus) terwijl ze veel dichterbij is, in Knokke namelijk. Maar in het land der blinden is eenoog nu eenmaal koning; alhoewel daar in mijn geval niet echt sprake van is. Treinen die trager rijden, je moet er maar opkomen. In dit tijdperk dat alles snellr gaat, van 2 naar 3 en nu zelf naar 4 g. Onbegrijpelijk; als dat die 90 % van Scheetie is dan heb ik het wel gehad. Cornetje gaat hopelijk een tandje bijsteken.

13:17 Gepost door pony express | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-11-13

Boeiend?

Jongens, jongens, wat was deze morgen. In Brugge stapte er een man op die schuin achter mij plaatsnam. En plots begint hij tegenover de jongedame tegenover hem een heel verhaal vertellen. Over baronessen en hertoginnen, de grootprins van Rusland en de prins Van Savoy; over een liefdadigheidsfeest dat hij ging organiseren in Stockholm voor de adellijken met een ingangsprijs van 300 Euro; om over te stappen op jonge vrouwen die rijke oude mannen pluimen, overzijn villa die hij had gebouwd in Nederland maar die hij ook weer kwijt is; over dat hij nog les had gegeven en dat ging zo maar door. De jongedame was niet echt geïnteresseerd doch dat kon hem blijkbaar niet schelen want hij stopte werkelijk niet. In Gent aangekomen stapte de jongedame uit en ze zei tegen me dat ze nog nooit zo blij was geweest dat ze af kon stappen. Ik trouwens ook; want zijn geratel had mij niet meer toegelaten om mijn krant nog te kunnen lezen. Aangezien hij echter bleef zitten ben ik dus benieuwd naar het relaas van onze D vanavond.

13:13 Gepost door pony express | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-11-13

Scheetie

Scheetie is weg en zijn zakken zouden goed gevuld zijn toen hij buitenging; het schijnt dat hij een beetje door zijn kniën zakte onder het gewicht. Je moet het maar kunnen, slecht presteren en toch nog een beloning krijgen. Natuurlijk zal hij stellen dat 90 % van het werk gedaan is en dat de resultaten te zien zullen zijn als ook de laatste 10 % zal uitgevoerd zijn. Tegen dat het zover is zit hij allang met zijn hond ergens op een Zuiders strand te genieten van de zon en een sex on the beach en loenst hij zo nu en dan nog eens naar railtime om nog eens goed te kunnen lachten met al die stomme pendelaars die toch maar met die trein bliven rijden. Het leven kan toch mooi zijn als je weet waar je moet zijn om op een dergelijke manier rijk te worden. Trouwens een illustere voorganger, zijnde Schouppie had hem het goede voorbeeld gegeven.

12:47 Gepost door pony express | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-11-13

Zeven

Een artikel in de Tijd over de NMBS en Cornetje.  Wat blijkt, er werken daar wel zeven (7) directeurs. Dat is dus 1 directeur voor iedere trein die op tijd rijdt. 6 rooien en 1 tjeef. Verklaart dus al heel veel. Zou er nog beter uitgezien hebben als het 7 rooien waren geweest, dan wist Combez (niet d'n Ignace maar diene andere) direct waar hij moest geen zoeken. Zou Cornetje bij het lezen van dat hetzelfde idee gekregen hebben als ik. Benoem alle machinisten tot directeur en het probleem van de vertragingen is in één klap opgelost. Maakt niet uit welke kleur ze hebben. Nog een kleine bedenking. Welke kleur hebben de jaarcijfes van de NMBS? Daarom dat die rooien zich daar in hun sas voelen. Misschien hadden ze even moeten wachten met de benoeming van Cornetje dan hadden ze Bellie kunnen benoemen als grote treinleider en dar was die waarschijnlijk ook weer gesust want daar zou hij pas zijn hartje op kunnen halen. Hij zou er zich vanaf de eerste minuut thuis gevoeld hebben. Nu is zeven een heilig getal en juist daarom zijn het slechts 6 rooien want anders zou daar de duivel zich wel mee gemoeid hebben. Veel meer uitleg moet je toch niet meer krijgen over de situatie als je over deze informatie beschikt. De enige die ik eigenlijk mis Lanottie; maar ja dat is die paardekop die elke dag met de Eurostar van Oostende naar Brussel pendelt; dus eigenlijk hoort ie er dus ook wel een beetje bij. Ali Baba en de zeven rovers. Zal vanavond maar een alternatief zoeken voor de trein en dan hoor ik morgen op het fietspad al de commentaar van D. Stemmin in de mist, maar toch weet je wie het is. Pensioen is een mooi woord maar nog niet voor iedereen.

13:35 Gepost door pony express | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

14-11-13

Dadelijk

Na 1 dag is de invloed van Cornetje al duidelijk : de seingevers hebben al geen werk meer. Hoedje af wat die man allemaal kan verzetten en dat na slechts één dag. Volgende week zitten de machinisten eveneens zonder werk, daarna de loketbedienden en uiteindelijk al het ander personeel. De NMBS slankt af naar een een-mansbedrijf en aldus zal er weer winst gemaakt worden en kunnen de prijzen naar beneden en dan zal er niemand meer klagen als er eens een trein toevallig te laat is omdat Cornetje even naar het toilet moest of even op vakantie wou gaan. Doe het hem maar eens na.  Voel me wel niet meer zo veilig als ik op de trein zit; stel dat de machinist soms ook zit te slapen. Zou Cornetje zo nu en dan ook eens gaan staken om een wat langere rustpauze of omdat het toilet te ver is. De toekomst zal het ons uitwijzen, maar 2015 we komen er aan en het zal er sneller zijn dan we allemaal denken.

12:52 Gepost door pony express | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

13-11-13

Eindelijk

Klaroengeschal en tromgeroffel: Cornetje is er. Hij schijnt in zijn vorige jobs (een hondertal) zijn SPOREN verdiend te hebben; dus beste pendelaars wat kunnen wij nog meer wensen. Eindelijk iemand die er verstand van heeft en dus loopt binnenkort alles op rolletjes of wieltjes, zo u wil. Vanmorgen moesten wij stil blijven staan tot wij toestemming kregen om het station van Gent binnen te mogen rijden. Je merkte het dus direct, die man gaat er zich werkelijk mee bemoeien en daarom dient iedere trein aan hem toestemming te vragen. Bij Scheetie mochten die machinisten doen waar ze zin in hadden; als ze de trein maar niet op tijd lieten rijden. Nee, nee Cornetje staat veel dichter bij de realiteit van elke dag. Kan natuurlijk wel zijn dat hij vanavond hees is en dus morgen in zijn bed ligt; maar dan heeft hij na zijn eerste dag toch al heel wat om over na te denken. Misschien kan hij net als Bellens een persoonlijke assistente nemen en die dan laten vervangen door een computerstem, zo eentje die zwoel begint met aandaacht. En Haekie kijkt voor zeker toe en ziet dat het goed is. Rijdt wel niet meer met de trein naar zijn werk; trauma nog niet verwerkt en vloekt nu elke dag over de tijd die hij verliest in de files. Zijn chauffeur kan er over meepraten; arme man, was net overgestapt naar deze job van zijn job bij de NMBS omdat hij in dat laatste te veel stress had en nu durft hij niet meer in zijn achteruitkijkspiegel kijken omdat hij daar altijd weer dat hoofd te zien krijgt; dacht dat hij er van verlost was, maar dat is dus duidelijk niet het geval.

13:31 Gepost door pony express | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-11-13

2015

Scheetie heeft gesproken, net voor hij via de achterdeur weg gaat sluipen, de grote poort hebben ze voor hem immers gesloten; maar niet getreurd aan de achterdeur staan altijd de zakken (bij gewone mensen zijn dat vuilniszakken maar bij top (of is het flop) managers zijn dat geldzakken en meestal nog degelijk gevuld. Pas in 2015 zullen de treinen stipt rijden en daarvoor heeft hij 90 % van het werk reeds geleverd (staat tussen de lijntjes). We hebben het nog iemand ooit horen vertellen en toeval of niet die zit tegenwoordig ook ergens aan de kust. Het staat me vaag voor dat in 2011 dat gezegd werd over 2013, maar naar alle waarschijnlijkheid is er nu achteraf gezien wat vertraging geweest (waarschijnlijk wegens werken aan het spoor) en zal het dus pas in 2015 zijn. Nu zal we wel gewoon als we naar onze trein gaan. Je komt het station binnen en je ziet op het grote bord een vertraging van 5 minuten, dat valt nog mee denk je dan bij jezelf, nog een een blik werpen op het bord aan spoor 9 en daar is er al sprake van 15 minuten (ook nog te doen) de roltrap naar boven en ja hoor 25 minuten en als je dan in de trein zit en uiteindelijk aankomst is er sprake van een uiteindelijke vertraging van 35 minuten. 2015 zal dus ook wel 2025 worden uiteindelijk. Je moet eens op railtime kijken. In Leuven heeft de trein 15 minuten vertraging dan voorspelt railtime nog 10 minuten in Brussel, 6 in Gent en op tijd in Duinbergen. Is nog nooit uitgekomen, ik denk dat die 10 van Brussel bij de 15 geteld moeten worden en dan daar die 6 weer bij en dan kom je ongeveer juist uit. Ik ben er van overtuigd dat Scheetie na zijn vertrek nauwgezet de cijfers zal bijhouden om te pas en te onpas (in zijn geval dus vooral te onpas) zal terugkomen op de NMBS en zijn 90 % van het geleverde goede werk dat al gedaan is. Scheetie en Leekie zullen het goed kunnen winden op z'n terras aan de Belgische kust. Een heel plaatselijke typhoon zou dan toch welkom zijn.

13:15 Gepost door pony express | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |